A Crafts Community For Craft Ideas & DIY Projects - Craftster.org
Help | About | Contact | Press | Advertise | Terms | Site Map
Welcome, Guest.
Please login or register.
Random Tip: Curious if a project is for sale, or if someone wants to do a private swap with you?  Please Personal Message the member rather than posting on the thread.
Total Members: 300,941
Currently Running With Scissors:
664 Guests and 18 Users
Home Craftster Community Crafting Articles Craft Tutorials My Craftster Crafting Calendar City Guides Craft Shop

Pages: [1] 2  All
Jump to page:
  Show Images Only     Send this topic  |  Print  |  Bookmark  
Topic: var finns craftsterklientelet IRL?  (Read 3749 times)
Tags for this thread:  Add new tag
Share the love... Pin it Submit to reddit add to Wists
1+

violentlyknits
« on: April 23, 2007 09:06:17 AM »

(Pardon the one-languageness  Embarrassed)

När man surfar runt på craftster får man lätt intrycket att världen är full av kreativa och roliga människor med ungefär samma intressen som en själv, som man kan bli inspirerad och glad av.
Men sen kommer man ut i verkligheten och känner sig så ensam så ensam. Rent av missanpassad.

Låt mig ge er lite bakgrund. Här i min (inte särskilt stora, men ändå inte väldigt lilla) stad ordnas ett stickcafé varje måndag. Var sjätte måndag har jag ledigt och i dag är en sån dag som jag bestämde mig för att vika för ett besök på detta stickcafé.

Och visst. Det var trevligt. Det var fika och det var stickning som man kunde förvänta sig. Men ändå kom jag därifrån med en jobbig känsla i magen.
Är alla som är som jag utom jag 65 år och stickar koftor till sina barnbarn och pratar om sina barnbarn? Det är inget fel med barnbarn eller koftor eller åldersskillnad, men det känns som att det fattas nånting. Jag känner mig inte riktigt besläktad - eller bekväm - med dem. Kanske är det jag som brister i social begåvning eller nåt, men ändå.

Så till nyckelfrågan: Var hittar jag dom som är som jag? Kanske är ett stickcafe mellan kl. 14 och 17 inte ett bra ställe att hitta dom eftersom dom antagligen jobbar eller går i skolan då. Var ska man leta? Är det någon som känner igen sig i problemet? Vad har ni gjort åt det? 
THIS ROCKS   Logged

you take the things you like, and try to love the things you took.
Vildhavre
« Reply #1 on: April 23, 2007 09:50:48 AM »

Ehrm, som vanligt skriver jag ett långt meddelande, inser att jag mest bara babblar strunt, och suddar allt Wink

Huvuddragen var iaf:
Det finns äldre folk som är jättehäftiga! Fast några av dom kanske inte var med på ditt stickkafé Undecided
14-17 är nog en tid då icke-pensionärer och icke-barnlediga är rätt upptagna oftast. Finns det inget annat senare stickkafé?
Kollat hemslöjden eller andra föreningar som har kurser/träffar inom ämnen du är intresserad av? Ibland hittar man folk på de mest konstiga ställen..

Jag själv har träffat massor med underbara, kreativa och roliga människor i alla åldrar under mina tre år på folkhögskola. Sen har jag också träffat en och annan mossig person som mest stickar koftor(eller annat, gärna från veckotidningsmönster) och pratar barn...
Har också träffat en massa intressanta människor på den enda träff med Stockholms spinnargille som jag har varit med på (snart är det en till, yay!). Fast den människa jag umgås mest med (Melladh) träffade jag (konstigt nog) på IT-gymnasiet i Rissne Wink
THIS ROCKS   Logged

Will swap for a DIY handmade paper kit!
violentlyknits
« Reply #2 on: April 26, 2007 02:13:20 AM »

ja, du har säkert rätt i att jag inte ska förkasta 65-åringar sådär på en gång, jag har förmodligen mer gemensamt med dem än med de flesta i min egen ålder Smiley

ska höra med hemslöjden, och om det inte funkar beger jag mig till IT-gymnasiet i Rissne  Cheesy
THIS ROCKS   Logged

you take the things you like, and try to love the things you took.
Melladh
Jolly doomsday prophet

View Profile WWW
« Reply #3 on: May 28, 2007 11:54:15 AM »

Yay, jag är omnämnd Grin
IT-Gymnasiet var en jättebra plats: programmering är ett hantverk också! Det är PRECIS som att sticka! Fast med tangenter... och utan garn... men man får minst lika många härvor att nysta upp Grin

Jag är i Stockholm, och de intressanta hantverksfolk jag har träffat utom Vildhavre var de jag såg på Vildhavres folkhögskola när jag hälsade på där Roll Eyes När jag skaffat jobb ska jag börja gå fler hantverkskurser, så kanske jag stöter på någon mer underlig person Wink Fast de hantverkskurser jag varit på, "totalt tio dagar" grejer, har varit trevliga men inte riktigt rätt sorts människor heller. Fast silversmide hade mer än bara "tanter med koftor" i alla fall! Wink
(dock behövs ingen mer än Vildhavre, hon kommer på lagom många projekt åt mig att göra ändå)

Nu ska jag gå och undersöka mitt nya "gör papper -kit" som är från 6 år och uppåt *känner sig vuxen* - du kan få låna det litegranna om du känner dig ensam Smiley
THIS ROCKS   Logged

"That's my lab table and this is my work-stool. And over there is my intergalactic spaceship! And here's where I keep assorted lengths of wire."
Melladh
Jolly doomsday prophet

View Profile WWW
« Reply #4 on: May 28, 2007 11:55:18 AM »

JAG ÄR INTE ALLS LÅNGSAM PÅ ATT MÄRKA NYA POSTER!
THIS ROCKS   Logged

"That's my lab table and this is my work-stool. And over there is my intergalactic spaceship! And here's where I keep assorted lengths of wire."
booip
« Reply #5 on: June 05, 2007 02:19:52 PM »

Jag har haft exakt samma problem. Var hittar man egentligen folk under 60 som gillar att sticka och virka? Lösningen hette biblioteket! Smiley Här i Helsingborg startade biblan upp en broderiverkstad för unga och det ledde sedan till en pysseljunta en gång i veckan. Det var så skönt att hitta likasinnade! Jag trodde nästan att jag var ensam om att virka och pyssla men det visade sig att det fanns många andra där ute som också gillade "tantsysselsättningar", och dom kände sig lika ensamma som jag. Tycker att du ska sätta upp en efterlysning på något lämpligt ställe, biblioteket, ett café eller kanske på högskolan. Jag håller tummarna för dej! Cheesy

Till hösten börjar jag plugga konsthantverk på en folkhögskola, har en känsla av att jag inte kommer känna mig så ensam då längre. Smiley
THIS ROCKS   Logged
Knitty club
old is the new new

View Profile available for personal swaps
« Reply #6 on: June 17, 2007 04:52:22 AM »

jag vet precis vad ni menar, craftsters motto är ju "no tea cozies w/o irony" och ibland känns det som att man själv är den enda som har fattat det här med ironin, och alltså inte på fullaste allvar vill sticka en lusekofta från ett 25 år gammalt mönster. jag har nog haft tur, för i höstas startade jag en liten grupp med kompisar som ses och stickar tillsammans. vi har helt sjukt kul och alla är väl inte like craftiga som jag, men vi har ända en hel del ironi och distans till vårt stickande. det började mest som en rolig grej men visade sig vara ett grymt bra sätt att umgås.
jag tror att anledningen till att du har svårt att hitta folk IRL är helt enkelt för att de är riktigt ovanliga här i sverige. jag känner ingen som craftar som jag. jag har vänner som syr och som sagt, som stickar, men inte riktigt på samma sätt som jag. i USA, som är det dominerande landet på den här sajten, är crafting mycket mera utbrett och det finns ett nytänk kring crafting. många yngre ägnar sig åt det och även de som är äldre har en viss dos humor med i spelet. i sverige känns det som att man måste åstadkmma något jättefint och perfekt när man syr/stickar etc. en del tycker helt enkelt att det craftiga sättet att ta sig an hantverk är lite tacky och billigt och de ser inte charmen i det. i USA finns det så mkt mer material att tillgå också vilket gör att det växer sig större. materialet kostar inte heller tillnärmelsevis lika mycket som i sverige.

så, vad kan man göra? vi får helt enkelt hålla ihop! för de av er som är i sthlm och skulle vilka komma på vårt stickkafé, skicka gärna ett meddelande till mig. det ligger nere under sommaren, men till höste drar vi förhoppningsvis igång igen (om vi är tillräckligt många) och kommer då kanske att vara på ett kafé i årsta då jag flyttat från den lgh där jag tidigare bodde. vi har också en myspacesida som är:  http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=120083401

välkomna!

THIS ROCKS   Logged

the mermaids in the basement came out to look at me
imrahil
« Reply #7 on: July 11, 2008 03:18:41 PM »

är det något folk här från resten av landet? jag bor i mora, hade varit kul att få kontakt med nån häromkring.
THIS ROCKS   Logged

Sillymadeleine
« Reply #8 on: March 27, 2010 02:51:17 AM »

Startar upp en gammal tråd...

Jag var på sykurs en gång här i Västerås och det var jag som ville sy kläder och sen tio damer som ville göra lapptäcken. De var gulliga och så, men det vore som sagt roligt att träffa mer likasinnade.

Jag bor i Västerås och känner INGEN som gillar att pyssla. Skulle behöva ha någon kompis som kan lära mig sticka tröjor, alternativt ge mig tips på en "tröjstickning for dummies"- bok...haha...

Kanske ska börja spana på Panduro Cheesy
THIS ROCKS   Logged
Melladh
Jolly doomsday prophet

View Profile WWW
« Reply #9 on: March 27, 2010 07:19:22 AM »

Jag kan inga bra stickböcker, men knitty.com har många bra nybörjar-mönster, och förmodligen övriga bra instruktioner... själv finner jag videos på youtube att vara till stor hjälp när man vill lära sig sticka eller vad man nu är ute efter Cheesy
I övrigt kan det vara en god idé att gå med i ravelry.com, det är ett stick-community... det finns massor av samlingar med mönster (och länkar till mönster) och allt möjligt där... det kan till och med finnas en "västerås"-grupp, jag har inte kollat Cheesy
THIS ROCKS   Logged

Threads you might like:
Pages: [1] 2  All Jump to page:
  Send this topic  |  Print  |  Bookmark  

Jump to:  

FacebookTwitterPinterest
only results with images
include swap threads
advanced search

your ad could be here!

How-To Videos
How to Make a Glitter Garland
The McSpadden Dulcimers
How to Make a Wool Pom-Pom
Hand Made Woven and Painted Scarves
How to Carve a Pumpkin
Latest Blog Articles
@Home This Weekend: Chalkboard Wine Glasses
Handmade Gift Ideas: Wooden Chain
Handmade Gift Ideas: Upcycled Car Trash Bag

Comparison Shopping

Support Craftster
Become a
Friend of Craftster

Buy Craftster Swag
Buy Craft Supplies
Comparison Shopping

Craftster heartily thanks the following peeps...
Moderators

Follow Craftster...